
@ Copyright 2022
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych treści.
@ Copyright 2022
NaMedycyne to portal dla kandydatów na kierunki medyczne oraz studentów tych kierunków.
Możesz się wypisać w każdym momencie.
Wszelkie Prawa Zastrzeżone © NaMedycyne 2023
Spis treści
×
By Daniel
Uniwersytet Medyczny w Łodzi – Poradnik Pierwszaka
Spis treści
Wstęp
FAQ
1. Kiedy rozpoczyna się rok akademicki?
Inauguracja roku akademickiego odbywa się 1 października na Auli 1000 przy ul. Pomorskiej 251 A 2-3 w Łodzi, ale ponieważ na UMEDzie studiuje znacznie więcej studentów niż jest miejsc na auli, to każda osoba ma dostęp do transmisji online, aby móc śledzić na bieżąco to podniosłe wydarzenie. W tym samym czasie odbywa się immatrykulacja, czyli oficjalne przyjęcie studentów w poczet uczelni, jednak obecność nie jest obowiązkowa, ani w żaden sposób weryfikowana.
Dla studentów pierwszego roku przewidziany jest “dzień organizacyjny”, który odbywa się zwykle przed oficjalnym rozpoczęciem roku akademickiego. To spotkanie prowadzone jest przez opiekuna roku z dziekanatu, poprzez aplikację Microsoft Teams. Po części oficjalnej, głos zabiera przewodniczący samorządu i opowiada nowo przyjętym studentom o uczelni i jej władzach, wymaganych podręcznikach, a także udziela porad odnośnie prawidłowej netykiety względem nauczycieli akademickich.
Z rozpoczęciem roku akademickiego wiążą się liczne szkolenia, które każdy student zobowiązany jest odbyć, a więc w Łodzi sytuacja wygląda podobnie. Szkolenie BHP przeprowadzane jest w ramach przedmiotu “Kompetencje generyczne w medycynie” w semestrze zimowym. To nic innego, jak przygotowane przez prowadzących prezentacje multimedialne udostępnione na platformie elearningowej, które należy przejrzeć oraz zapoznać się z nimi, aby zaliczyć szkolenie. Nie ma potrzeby zaliczania żadnego testu, a co więcej, tak samo sytuacja ma się względem kursu bibliotecznego, popularnie zwanego “przysposobieniem bibliotecznym”, który również odbywa się w semestrze zimowym w ramach tego samego przedmiotu i na tych samych zasadach jak BHP.
2. Czym jest grupa dziekańska?
Grupa dziekańska na UMEDzie w Łodzi liczy 12 osób, a jej skład ustalany jest tylko i wyłącznie na podstawie wyniku testu weryfikującego znajomość języka angielskiego, a w związku z tym studenci przydzielani są do grupy zaawansowanej bądź niezaawansowanej. Grupa ta, dzieli się na późniejszych latach na grupy kliniczne, natomiast dwie grupy dziekańskie łączą się, tworząc tworząc jedną grupę seminaryjną. Numer grupy nie ma znaczenia i nie świadczy o poziomie posiadanej wiedzy, ale warto nadmienić, że osobne grupy przeznaczone są dla studentów studiujących kierunek wojskowo-lekarski w ramach umowy z MON oraz dla studiujących niestacjonarnie.
3. Kim jest starosta grupy?
Starosta grupy to odpowiednik przewodniczącego klasy i jest osobą decyzyjną w imieniu studentów, którzy go wybrali. Do jego zadań należy kontakt ze starostą roku, a także czasem z prowadzącymi oraz załatwianie spraw w dziekanacie w imieniu swojej grupy, jak np. zaniesienie legitymacji do podbicia na nowy semestr. Osobę do pełnienia tej funkcji wybiera się poprzez głosowanie, zwykle na nowo powstałej grupie na Messengerze na początku roku akademickiego.
4. Kim jest starosta roku?
To funkcja dla odpowiedzialnej osoby, ponieważ starosta roku jest w stałym kontakcie z dziekanatem czy profesorami, a do jego zadań należy rozwiązywanie spraw bieżących na roku, a także ustalanie terminów egzaminów w sesji, czy sylabusów. Starosta roku wybierany jest na tej samej zasadzie co starosta grupy.
5. Gdzie jest dziekanat i co tam załatwię?
Dziekanat Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi znajduje się na al. Kościuszki 4. Poza formalnościami związanymi z rekrutacją na studia, student może odebrać tam legitymację, zanieść potrzebne dokumenty związane z ukończeniem praktyk, czy składać wnioski związane z przebiegiem studiów. Większość spraw załatwia tutaj jednak starosta grupy lub roku.
6. Czym jest wirtualny dziekanat?
Wirtualny dziekanat na UMEDzie to tak zwana “wirtualna uczelnia”, czyli portal, gdzie student będzie mógł załatwić wiele spraw. Sprawdzić można tutaj swój plan zajęć, przeczytać sylabus, zapisać na fakultet lub umówić się na rozmowę z psychologiem. Tutaj też znajdują się informacje związane z wnioskami stypendialnymi, czy akademikami.
Link do wirtualnej uczelni znajduje się tutaj.
7. Czy można być ze znajomym w grupie?
Generalnie przyjęło się, że nie ma możliwości aby samemu wpłynąć na skład grup dziekańskich na pierwszym roku, jednak zawsze warto próbować. W takim wypadku należy napisać wraz ze znajomym maila z taką prośbą do opiekuna roku. Jeśli prośba nie zostanie spełniona, to od drugiego roku istnieje możliwość zmiany grupy, ale jedynie na zasadach wymiany 1:1, czyli aby przenieść się gdzie indziej, należy znaleźć chętnego studenta, który zgodzi się wymienić z nami miejscem w grupie.
Autorstwa HuBar – Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12302452
8. Biblioteka
Biblioteka, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, a konkretnie Centrum Informacyjno-Biblioteczne znajduje się na ulicy Jana Muszyńskiego 2. Poza standardowym wypożyczeniem bądź zwrotem książek, można między innymi skorzystać z czytelni oraz pokojów cichej nauki. Do czytelni można przyjść na kilka godzin i na ten czas wypożyczyć książkę z zebranych tam zasobów, a jeśli chodzi o pokoje cichej nauki, to należy je uprzednio zarezerwować telefonicznie lub mailowo.
9. Gdzie odbywają się zajęcia na 1. roku?
Uniwersytet Medyczny w Łodzi posiada swój kampus, co nie oznacza jednak, że wszystkie zajęcia będą odbywać się na jego terenie. Odległości pomiędzy poszczególnymi budynkami, gdzie prowadzone są ćwiczenia, są na tyle duże, że często trzeba będzie przemieszczać się przy użyciu komunikacji miejskiej lub samochodu.
Zajęcia prowadzone są na ul. Żeligowskiego 7/9, ul. Pomorskiej 251, ul. Prezydenta Gabriela Narutowicza 60, ul. Kopcińskiego 20, czy na Pl. Hallera 1.
10. Czy studia stacjonarne różnią się czymś od niestacjonarnych?
Często mówi się, że studenci niestacjonarni mają łatwiej, ponieważ płacą na swoją edukację z własnej kieszeni. Chcielibyśmy zdementować te plotki, ponieważ w przypadku uczelni medycznych, a w tym przypadku na UMEDzie, taka sytuacja kompletnie nie ma miejsca i jest to zwykły mit. Studenci studiujący stacjonarnie i niestacjonarnie co prawda muszą znajdować się w osobnych grupach, jednak jeśli chodzi o sam aspekt dydaktyczny, to nie ma tu mowy o żadnym stygmatyzowaniu jednej z tych grup, co więcej wszyscy mają te same zajęcia, zaliczenia czy egzaminy, a grupy niestacjonarne nie są w żaden sposób oznaczone, więc prowadzący nie wie, z jaką grupą ma do czynienia.
Wyróżniają się jednak studenci “woj-leku”, którzy na co dzień chodzą na uczelnię w mundurach. Warto nadmienić, że studenci w ramach umowy z MON mają takie same zajęcia i przedmioty jak osoby “ze zwykłego” kierunku lekarskiego, natomiast dodatkowo muszą oni jeździć na koszary, gdzie prowadzone są zajęcia związane z wojskowością. Pierwszy wyjazd to tak zwana “unitarka”, czyli podstawowe szkolenie wojskowe.
11. Legitymacje
Odbiór legitymacji ma miejsce zazwyczaj we wrześniu przed rozpoczęciem roku akademickiego w dziekanacie Wydziału Lekarskiego na ul. Kościuszki 4, a jej koszt wyrobienia to 22 zł, natomiast gdy ją zgubimy, to za wydanie duplikatu będziemy musieli zapłacić 33 zł. Posiadanie legitymacji upoważnia do wielu ulg i zniżek, między innymi tańsze bilety do ośrodków kultury, czy komunikacji miejskiej.
Studiując w Łodzi, dzięki temu dokumentowi można wyrobić sobie tak zwaną “migawkę”, czyli nabić okresowe bilety komunikacji miejskiej na legitymację, dzięki czemu nie trzeba będzie kupować ich każdorazowo przed wejściem do różnych środków transportu.
12. Stypendium naukowe na 1. roku
Przychodząc na pierwszy rok kierunku lekarskiego w Łodzi, możliwe jest, żeby pobierać Stypendium Rektora. Benefit pieniężny otrzymuje 10% najlepszych studentów ze wszystkich złożonych wniosków na dany rok, aby je otrzymać, należy wykazać się wysokimi wynikami na świadectwie maturalnym, a także osiągnięciami naukowymi w olimpiadach ogólnopolskich, czy sportowymi sukcesami co najmniej na szczeblu krajowym. Więcej na temat różnych stypendiów (socjalne, dla osób niepełnosprawnych, czy zapomoga) można dowiedzieć się na stronie <hiperłącze> https://umed.pl/student/stypendia-i-akademiki/studenci/ lub poprzez wirtualną uczelnię, gdzie też składa się wniosek.
13. Akademik.
Obecnie UMED oferuje 3 Domy Studenta. Pierwszy, DS 1 “MEDYK” (blisko znajduje się Centralny Szpital Kliniczny, można powiedzieć, że lokalizacja stanowi ośrodek studencki), na ul. Patrice Lumumby 5, drugi, DS 2 “SYNAPSA” na ul. Strajku Łódzkich Studentów 1981 R. 2, a także “DS4”, na Pl. Gen Józefa Hallera 1. Więcej informacji na temat akademików, takie jak cennik, galeria zdjęć, czy wyposażenie, można znaleźć na podanej przez nas poniżej stronie internetowej.
14. Plan zajęć
Plan zajęć każdy student będzie mógł znaleźć na wirtualnej uczelni, zazwyczaj, jest on tam zamieszczany na około 2 tygodnie przed rozpoczęciem roku akademickiego, jednak nie zawsze, dlatego należy bacznie śledzić zmiany zachodzące właśnie na tym portalu.
Link bezpośrednio do zakładki z planem zajęć znajduje się tutaj.
Autorstwa Rellik~plwiki – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39903841
15. Czy przez cały rok brak jest czasu na cokolwiek?
To oczywiście kolejny mit związany ze studiowaniem kierunku lekarskiego, nie można jednak ukrywać, że studia są ciężkie i tak samo szczególnie pierwsza sesja, gdy jest to coś nowego dla każdego studenta. Niemniej jednak wszystko jest możliwe, wystarczy tylko dobra organizacja czasu i systematyczna oraz sumienna nauka, a bez problemu będzie można rozwijać swoje pasje, zainteresowania czy hobby lub spotykać się po prostu z drugą połówką i znajomymi. Sposobów na spędzenie wolnego czasu jest wiele, bo trzeba przyznać, że koniec końców nie samą nauką człowiek żyje.
16. Wyprawka na 1 rok
Do absolutnych “must have”, aby w ogóle zostać wpuszczonym na zajęcia i móc je zaliczać należą: biały fartuch laboratoryjny (na UMEDzie nie ma potrzeby korzystania z fartucha prosektoryjnego), obuwie zmienne (nie muszą być to białe crocsy, ważne by obuwie było czyste), zestaw kredek w różowych, czerwonych, fioletowych odcieniach oraz gładki zeszyt do rysowania preparatów. Warto zakupić również kalkulator naukowy, który potrzebny będzie nam na kolokwium obliczeniowe z chemii.
Na pierwszym roku nie będziemy potrzebować czepka, pęsety anatomicznej, scrubsów, a także stetoskopu, nie warto więc wyposażać się w te rzeczy. Jeśli chodzi o identyfikator studencki, to dostaje się go na okres praktyk wakacyjnych z dziekanatu.
17. Jak przepisać przedmiot z innej uczelni?
Samo przepisanie przedmiotu może być problematyczne, z racji modułowego systemu nauczania na UMEDzie, a co za tym idzie, specyficznego podziału materiału wymaganego do zaliczenia. Jeśli jednak ktoś chce spróbować swoich sił i sprawdzić swoje szczęście, to należy przygotować sylabus, a także potwierdzenie zaliczenia przedmiotu. Z tymi dokumentami udajemy się do kierownika katedry, z której chcemy przepisać interesujący nas przedmiot i oczekujemy na jego decyzję.
18. Platforma elearningowa
W Łodzi poza wirtualną uczelnią, dostępna jest także platforma elarningowa, po prostu “elearning”. Znaleźć można tutaj nagrane wykłady i inne dodatkowe materiały wrzucone przez prowadzących i asystentów.
Link do platformy elearningowej dostępny jest tutaj.
19. Czym jest kolokwium/wejściówka?
Wejściówka, to odpowiednik szkolnej kartkówki, jednak w tym przypadku obejmuje ona materiał z zajęć, na które właśnie przyszliśmy, a więc sprawdza nasze przygotowanie z tematu bieżącego.
Wyjściówka jest bardzo podobna to wejściówki, z tym, że pisze się ją po ukończonych zajęciach, czyli to po prostu sprawdzenie wiedzy jaką wynieśliśmy z zajęć. Mogą one przyjmować różne formy, od pytań testowych jednokrotnego wyboru, przez pytania otwarte, po odpowiedź ustną.
Kolokwium obejmuje zazwyczaj większą partię materiału, zwykle konkretny przerobiony dział i odpowiada szkolnemu sprawdzianowi. Może składać się z części teoretycznej i praktycznej.
Egzamin weryfikuje wiedzę z całego roku jeśli przedmiot kończy się w sesji letniej lub z semestru, jeśli kończy się w sesji zimowej. Obejmuje zazwyczaj wiedzę z wszystkich form prowadzonych zajęć, czyli wykładów, seminariów i ćwiczeń. Tak samo jak kolokwium, może składać się z dwóch części.
20. Czy na uczelni potrzebne jest obuwie zmienne?
Obuwie zmienne jest jak najbardziej wymagane i sprawdzane przez asystentów, ale więcej szczegółów na ten temat, gdzie i kiedy zmieniać obuwie dowiecie się czytając dalej ten poradnik.
Kto jest kim na uczelni?
WŁADZE UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W ŁODZI
Rektor:
prof. dr hab. n. med. Radzisław Kordek
Prorektor ds. Organizacyjnych i Studenckich:
prof. dr hab. n. med. Janusz Piekarski
Prorektor ds. Rozwoju Nauki i Współpracy Międzynarodowej:
prof. dr hab. n. med. Lucyna Woźniak
Prorektor ds. Klinicznych i Zarządzania Nauką:
prof. dr hab. n. med. Adam Antczak
Prorektor ds. Kształcenia:
prof. dr hab. n. med. Tomasz Kostka
Prorektor ds. Rozwoju:
prof. dr hab. n. med. Dariusz Nowak
Prorektor ds. Wojskowej Służby Zdrowia:
dr hab. n. med. Waldemar Machała
WŁADZE WYDZIAŁU LEKARSKIEGO
Dziekan:
prof. dr hab. n. med. Marzenna Zielińska
Prodziekan ds. Kształcenia:
dr. hab. n. med. Jacek Rożniecki, prof. Uczelni
Prodziekan ds. Nauczania:
dr hab. n. med. Joanna Makowska, prof. Uczelni
Prodziekan ds. Programu Studiów i Ewaluacji:
dr hab. n. med. Ilona Kurnatowska, prof. Uczelni
Prodziekan ds. Rozwoju Nauczania:
dr n. med mgr ed. med. Janusz Janczukowicz, prof. Uczelni
Prodziekan ds. Studiów w Języku Angielskim:
dr hab. n. med. Sebastian Kłosek, prof. Uczelni
Prodziekan ds. Kolegium Wojskowo-Lekarskiego:
prof. dr hab. n. med. Joanna Narbutt
Przedmioty
JAKIE SĄ PRZEDMIOTY WIODĄCE?
Nie będzie to szokujące, jeśli powiemy, że przedmiotami do których należy przyłożyć się najbardziej są anatomia i histologia. Naprawdę wymagającym zaliczeniem w sesji zimowej jest egzamin z modułu chemiczno-fizycznego, ponieważ zdawalność w pierwszym terminie nie jest wysoka, dlatego radzimy przyłożyć się również do tej części.
CZYM JEST NAUCZANIE MODUŁOWE?
Moduły, to po prostu zbiory przedmiotów, a z każdego modułu pisze się egzamin. “Biostruktura i rozwój ludzkiego organizmu”, “Chemiczno-fizyczny” i “biologiczny” to 3 moduły, z którymi można spotkać się na pierwszym roku Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Postaramy się wytłumaczyć na przykładzie. Biorąc pod uwagę pierwszy z nich w skład którego wchodzi anatomia i histologia, oznacza to tyle, że na jednym egzaminie będziemy mieli do rozwiązania pulę pytań zarówno z jednego jak i drugiego przedmiotu, a w zależności od modułu, warunki zdania mogą być różne.
Opis przedmiotów
Anatomia
Nazwa katedry: Katedra Anatomii i Histologii,
Zakład Anatomii Prawidłowej i Klinicznej
Kierownik katedry: prof. dr hab. n. med. Michał Polguj
Lokalizacja sekretariatu: ul. Żeligowskiego 7/9
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się na Katedrze Anatomii i Histologii na ul. Żeligowskiego 7/9.
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Ćwiczenia z anatomii odbywają się dwa razy w tygodniu i prowadzone są przez oba semestry. Czas trwania jednych zajęć to 2h 15min .
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na zajęcia bezwzględnie potrzebny będzie nam fartuch laboratoryjny oraz obuwie zmienne. Opcjonalnie na teren prosektorium można wnieść ipada do notowania lub atlas anatomiczny.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Wygląd zajęć zależy przede wszystkim od asystenta, jednak u większości ich przebieg jest podobny. Zaczynają się one od krótkiego wstępu teoretycznego prowadzonego przez asystenta, co stanowi wprowadzenie do omawianego tematu. Po prelekcji następuje część praktyczna ćwiczeń, gdzie studenci mogą namacalnie uczyć się anatomii, poprzez dotykanie mokrych i suchych preparatów i nazywanie poszczególnych szczegółów anatomicznych. Do dyspozycji studentów poza wymienionymi wyżej pomocami naukowymi, można natknąć się na radiogramy czy schematy i ryciny różnych struktur.
Na zajęciach obowiązuje nomenklatura polska oraz angielska.
Mimo iż przedmiot jest w module z histologią, to tematy zajęć nie pokrywają się, a każda katedra prowadzi swoje zajęcia według własnego planu i harmonogramu.
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA?:
Wiedza na pierwszych zajęciach nie jest weryfikowana, polegają one na zapoznaniu się z regulaminem prosektorium i zasadami oceniania. W sylabusie znajdziemy zapis, że ćwiczenia te to “Wprowadzenie do anatomii jako nauki- komórki, tkanki, narządy, układy. Powłoka wspólna”.
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
Wiedza weryfikowana jest poprzez kolokwia pomiędzy poszczególnymi działami, egzamin w sesji zimowej oraz przez egzamin końcoworoczny. Sprawa wejściówek jest kwestią indywidualną i zależy stricte od asystenta.
Kolokwium składa się z części praktycznej i teoretycznej. W tej pierwszej, naszym zadaniem będzie rozpoznanie zaznaczonych szpilkami szczegółów anatomicznych i prawidłowe nazwanie ich, a w części teoretycznej możemy spodziewać się odpowiedzi ustnej lub formy pisemnej zaliczenia, wszystko jak wspomnieliśmy wyżej, zależy od asystenta. W każdym z semestrów czekają na nas po dwa kolokwia.
Jeśli chodzi o podział na tematy, to na UMEDzie w Łodzi najpierw zaczyna się od omawiania kości, poprzez mięśnie, aż do unaczynienia i unerwienia.
Z JAKICH KSIĄŻEK/ATLASÓW SIĘ UCZYĆ?:
Katedra przede wszystkim poleca “Anatomię Człowieka I-V Bochenka”. Sporo studentów korzysta jednak z “Anatomia 1-3 Graya” oraz z “Anatomia Prawidłowa Człowieka”, czyli popularna “Skawina”. Wymienione pozycje dotyczą oczywiście nauki teorii. Do powtórek świetnym rozwiązaniem będzie “Memorix”.
“Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego Gołąb” to pozycja, dzięki której najlepiej nauczymy się tego działu anatomii, a dodatkowo pozycja jest polecana przez Pana Profesora.
Do praktyki natomiast dobrze sprawdzi się “Atlas Anatomii Człowieka Nettera” w mianownictwie polskim, niektóre osoby uczyło się z “Atlasu Anatomii Człowieka 1-3 Sobotta”.
Ciekawą pozycją jest “Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka McMinn”, przyda się on szczególnie na początku, ponieważ zawiera zdjęcia preparatów z dokładnie zaznaczonymi i opisanymi szczegółami.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Wykłady prowadzone są przez Pana Profesora, który bardzo dobrze tłumaczy anatomię.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN Z PRZEDMIOTU:
Po pierwszym semestrze, musimy napisać zaliczenie semestralne, składające się z egzaminu zdawanego na komputerze. Aby zaliczyć semestr, należy zdobyć minimum 60%. Dopuszczenie do egzaminu w sesji zimowej to zaliczenie 2 kolokwiów z anatomii i zebranie 70% punktów z wejściówek z histologii.
Zaliczenie semestralne z “biostruktury”, czyli z całego modułu, zawiera pytania z anatomii i histologii, aby go zdać, należy uzyskać łącznie 60% z części histologicznej i anatomicznej. Spotkać można tutaj pytania stricte teoretyczne, jak i częściowo praktyczne, ponieważ znajdziemy tam radiogramy czy inne schematy.
Egzamin końcoworoczny składa się z części praktycznej i teoretycznej.
Część praktyczna to 10 stacji po 2 szczegóły anatomiczne do rozpoznania, gdzie łącznie trzeba uzyskać co najmniej 60% punktów. Na tej części obowiązuje nomenklatura polska.
Część teoretyczna to po prostu test składający się z pytań jednokrotnego wyboru na takiej samej zasadzie jak na egzaminie semestralnym (pytania stricte teoretyczna i zdjęcia preparatów) tutaj obowiązuje zarówno nomenklatura polska jak i angielska.
Co ważne! Nie zdając części praktycznej z anatomii, nie możemy podchodzić do teorii z całego modułu.
Histologia
Nazwa katedry: Katedra Anatomii i Histologii
Lokalizacja sekretariatu: ul. Żeligowskiego 7/9
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się na ul. Żeligowskiego 7/9 na Katedrze Anatomii i Histologii.
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Ćwiczenia odbywają się raz w tygodniu i trwają 2h 15min przez dwa semestry.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na zajęcia potrzebny będzie fartuch laboratoryjny, zeszyt gładki oraz kredki do rysowania oglądanych preparatów histologicznych podczas ćwiczeń. Niektórzy asystenci zgadzają się na korzystanie z ipada, a wtedy zeszyt nie będzie nam potrzebny.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Każde zajęcia (z wyjątkiem pierwszych) rozpoczynają się wejściówką. Następnie prowadzący prezentuje prelekcję z aktualnie obowiązującego tematu, omawiając preparaty, a zadaniem studentów jest uważne słuchanie oraz przerysowywanie preparatów histologicznych do zeszytu i zaznaczanie widocznych na nich szczegółów. Niektórzy prowadzący kładą większy nacisk na teorię, a inni na koniec zajęć prezentują patologię w tkankach i skupiają się na aspektach klinicznych, co można powiedzieć, że stanowi wstęp do patomorfologii.
Część asystentów może skontrolować narysowane ryciny, oceniając w ten sposób zaangażowanie w zajęcia, czasem udzielają uwag, co dodatkowo powinno znaleźć się w zeszycie.
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA?:
Wiedza na pierwszych zajęciach nie jest weryfikowana, ponieważ to ćwiczenia organizacyjne, gdzie dowiemy się więcej o regulaminie zajęć, sposobie oceniania i poznamy swojego asystenta. Skupiają się one na nauce poprawnej obsługi mikroskopu oraz poznaniu charakterystyki poszczególnych komórek. Natomiast na drugich zajęciach pisana jest wejściówka (obejmuje pierwszy i drugi temat).
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
Wiedza weryfikowana jest poprzez przeprowadzane wejściówki, zazwyczaj to jedno pytanie otwarte, z którego można uzyskać maksymalnie dwa punkty. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu, należy uzyskać z nich 70%.
Z histologii brak kolokwiów.
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Aktualnie obowiązującymi podręcznikami jest “Histologia Junqueira” i “Seminaria z Cytofizjologii Zabla”. Warto korzystać ze specjalnie przygotowanych studenckich skryptów, które ułatwią naukę i sprawią, że będzie ona przyjemniejsza.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Wykłady prowadzone są w formie zdalnej.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN:
W sesji zimowej studenci piszą egzamin semestralny z biostruktury, składający się z części anatomicznej, opisanej powyżej oraz z części histologicznej.
Część histologiczna obejmuje pytania testowe jednokrotnego wyboru, ale mogą pojawić się też zdjęcia preparatów i elektronogramy.
W sesji letniej, egzamin ponownie obejmuje wiedzę anatomiczną i histologiczną.
Część histologiczna składa się z teorii i praktyki.
Jeśli chodzi o część praktyczną, to są to tak zwane “szkiełka”, samo zaliczenie polega na rozpoznaniu preparatów przygotowanych przez asystentów i podaniu ich nazwy. Po wylosowaniu preparatu, podajemy jego nazwę po zapoznaniu się z nim pod mikroskopem, omawiamy jego cechy charakterystyczne, a następnie przed komisją odpowiadamy na zadane przez nich pytania teoretyczne związane ze “szkiełkiem”.
Do rozpoznania czekają nas 4 preparaty i jeden elektronogram.
Część teoretyczna wygląda tak samo jak egzamin semestralny.
Chemia medyczna
Nazwa katedry: Zakład Chemii i Biochemii Medycznej
Kierownik katedry: prof. dr hab. n. med. Ireneusz Majsterek
Strona internetowa katedry: http://zchbk.umed.pl/dydaktyka/
Lokalizacja sekretariatu: ul. Narutowicza 60
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się na ul. Kopcińskiego 20.
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i prowadzone są przez pierwsze semestr.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na zajęcia potrzebny jest fartuch laboratoryjny i obuwie zmienne. Należy również wyposażyć się w skrypt, o którym więcej pisaliśmy w rozdziale poświęconym książkom.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Do tej pory ćwiczenia przeprowadzane są w formie zdalnej i mają formę bardziej teoretyczną, bądź seminaryjną, a praktyczne zajęcia, czyli laboratoria, odbywają się na ul. Kopcińskiego 20. Ćwiczenia to po prostu wysłuchanie prelekcji prezentowanej przez prowadzącego na platformie Microsoft Teams, po której asystent może zadawać pytania teoretyczne, jednak bez konsekwencji. Dodatkowo rozwiązuje się zadania obliczeniowe, które mogą pojawić się w przyszłości na kolokwium. Dodatkowo chcemy zaznaczyć, że poziom ich trudności jest wyższy w porównaniu z zadaniami maturalnymi.
Na laboratoriach studenci muszą wykonywać proste ćwiczenia chemiczne, jak na przykład identyfikacja kationu, anionu i soli na pierwszych z nich. Za prawidłowe wykonywanie doświadczeń otrzymuje się punkty, które dolicza się potem do wyniku z egzaminu, dlatego zalecamy się do nich przykładać, ponieważ może to potem uratować niejedną osobę. Katedra przygotowała specjalny skrypt specjalnie pod tę część zajęć, znajdują się w nich sprawozdania, które należy uzupełniać po wykonanym doświadczeniu, więc precyzując punkty dostaje się za wypełnione sprawozdanie dokumentujące poprawnie wykonane ćwiczenie. Przed zajęciami laboratoryjnymi piszę się kolokwia, o których opowiemy więcej za chwilę.
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
Przed laboratoriami odbywają się kolokwia. Dwa z nich są stricte teoretyczne, ale jedno jest obliczeniowe.
Na ćwiczeniach nie pisze się wejściówek, natomiast prowadzący może rzucać pytania w tłum, z reguły bez konsekwencji, jeśli się nie odpowie.
Do kolokwiów jak i egzaminu, należy nauczyć się wszystkich wymaganych wzorów chemicznych (między innymi aminokwasów lub cukrów) na pamięć, pochłania to dużo czasu, więc warto sobie je podzielić. Lista wzorów udostępniana jest przez Zakład Chemii i Biochemii Medycznej.
Student musi zapoznać się z zagadnieniami z zakresu zarówno chemii organicznej jak i nieorganicznej.
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Przede wszystkim, należy wyposażyć się w “Skrypt do ćwiczeń z chemii medycznej dla studentów I roku kierunku lekarskiego; praca zbiorowa pod redakcją prof. Małgorzaty Czyż; Łódź, 2019” udostępniony przez Centrum Informacyjno-Biblioteczne. Został on napisany przez pracowników Zakładu Chemii i Biochemii Medycznej i zawiera niezbędne informacje i sprawozdania, z których korzystać będziemy w części laboratoryjnej. Skrypt ten i wiedza przekazana na wykładach stanowią podstawę do nauki chemii medycznej, ale polecamy również zapoznać się ze studenckim skryptem “Chemia z Benzenem”, który również ułatwi naukę do egzaminu.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Wykłady przeprowadzane są poprzez platformę online.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN Z PRZEDMIOTU:
Egzamin pisany jest z całego modułu chemiczno-fizycznego. Można do niego podejść, jeśli zgromadzi się odpowiednią ilość punktów z kolokwiów teoretycznych i obliczeniowego.
Egzamin składa się z testowych pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru i pisany jest na komputerach. Sprawdza on wiedzę zarówno z chemii jak i biofizyki. Aby go zdać, należy uzyskać co najmniej 60% punktów, ale kolejnym warunkiem jest to, że zarówno z części chemicznej i biofizycznej należy uzyskać powyżej 50%.
Na tym zaliczeniu również obowiązują wspomniane wcześniej wzory związków chemicznych (może pojawić się pytanie ze zdjęciem jakiegoś z nich i pytanie dotyczyć będzie właśnie tej substancji).
Biofizyka
Strona internetowa: http://lekarski.umed.lodz.pl/biofizyka/
Lokalizacja sekretariatu: ul. Narutowicza 60
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się na ulicy Narutowicza 60 oraz w DynamoLab na ul. Pomorskiej 251 i MOLecoLAB (budynek oddany do użytku w tym roku).
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają przez pierwszy semestr.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na zajęcia potrzebny będzie fartuch laboratoryjny oraz obuwie zmienne, a także wydrukowane sprawozdanie do ćwiczeń nr 5 i 6.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Zajęcia z biofizyki, skupiają się na wykonywaniu prostych doświadczeń z różnych działów tematycznych. Między innymi studenci zapoznają się z badaniami antropometrycznymi, pomiarem ciśnienia, własnościami falowymi światła czy wykonają doświadczenia związane z układem ruchu i narządem słuchu.
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA?:
Przygotowanie do zajęć nie jest weryfikowane, natomiast sprawdzana jest wyniesiona wiedza z ćwiczeń poprzez wyjściówkę.
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
Wiedza weryfikowana jest poprzez wyjściówki, pisane na koniec zajęć, ma ona na celu sprawdzić jak studenci uważają na zajęciach i co z nich wynoszą (to test z pytaniami jednokrotnego wyboru, należy zdać je wszystkie, aby zostać dopuszczonym do egzaminu).
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Katedra zaleca naukę z “Biofizyki Jaroszyka”, jednak słuchając uważnie wykładów i korzystając ze studenckiego skryptu, jesteśmy w stanie poradzić sobie z tą częścią egzaminu z modułu chemiczno-fizycznego.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Wykłady udostępniane są na platformie elarningowej uczelni.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN Z PRZEDMIOTU:
Egzamin pisany jest z całego modułu chemiczno-fizycznego.
Część chemiczną egzaminu jak i warunki zaliczenia opisaliśmy dokładnie powyżej.
Dodając kilka słów na temat części biofizycznej możemy powiedzieć, że składa się ona z pytań testowych jednokrotnego wyboru.
Uzupełniając poprzednie opisy egzaminu, warto zaznaczyć, że jeśli uzyskamy np. 70% poprawnych odpowiedzi z części biofizycznej, a 45% z chemicznej, to pisząc egzamin poprawkowy ponownie trafimy na pytania z biofizyki.
Biologia molekularna
Nazwa katedry: Zakład Biologii Molekularnej Nowotworów
Kierownik katedry: prof. dr hab. n. med. Małgorzata Czyż
Strona internetowa katedry: http://zbmn.umed.pl/dydaktyka/
Lokalizacja sekretariatu: ul. Mazowiecka 6/8
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się w Zakładzie Biologii Molekularnej Nowotworów na ul. Mazowieckiej 6/8 oraz w MOLecoLAB na Pomorskiej 251.
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się w drugim semestrze i składają się z wykładów prowadzonych przez Panią Profesor oraz z ćwiczeń.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na ćwiczenia potrzebny będzie nam fartuch laboratoryjny, obuwie zmienne, kredki oraz “Skrypt Parazytologii i Mykologii” napisany przez zakład.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Ćwiczenia są złożone i składają się z 3 części, a mianowicie genetyki, parazytologii z elementami mykologii i ekologię z biotechnologią.
Część parazytologiczna składa się z prelekcji oraz praktyki, gdzie studenci rysują różne pasożyty. Rysunki nie są oceniane, ani sprawdzane, a w zależności od asystenta, niektórzy mogą po prostu podpisać się w zeszycie, celem zaliczenia ćwiczeń.
Części związane z genetyką i ekologią z biotechnologią są podobne, to znaczy, że składają się również głównie z przeprowadzanych prelekcji (dodatkowo dochodzi do tego mniejszy, ale mimo wszystko nacisk na ćwiczenia praktyczne).
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA?:
Wiedza na pierwszych zajęciach nie jest wymagana, studenci zapoznają się wtedy z regulaminem, systemem oceniania i swoim asystentem.
JAK WERYFIKOWANA JEST WIEDZA?:
Po każdej części do napisania jest kolokwium składające się z testowych pytań zamkniętych. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcoworocznego, należy uzyskać co najmniej 60% maksymalnej ilości punktów (czasem pozostaje to kwestią zmienną, w zależności od roku akademickiego).
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Głównym źródłem wiedzy powinny być wykłady Pani Profesor i informacje przekazywane na ćwiczeniach, ale również zdarzają się pytania z podręczników, a obowiązującymi pozycjami są “Genetyka Medyczna Drewy”, “Zarys Parazytologii Medycznej Błaszkowskiej” i “Mykologia Medyczna Kurnatowskiej”.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Wykłady prowadzone są przez Panią Profesor i transmitowane są poprzez wirtualną platformę.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN:
Forma końcowa to egzamin, który przez studentów określany jest jako trudny.
Na drugim roku, w 4 semestrze pojawia się moduł biologiczny II. Analogicznie jak w przypadku anatomii i histologii, w skład egzaminu z tych zajęć będzie wchodzić wiedza z dwóch przedmiotów, w tym właśnie omówionego powyżej przez nas.
Język angielski
Nazwa katedry: Centrum Nauczania Języków Obcych
Strona internetowa katedry: https://umed.pl/student/centrum-nauczania-jezykow-obcych/aktualnosci-cnjo
Lokalizacja sekretariatu: ul. PL. Hallera 1, budynek 1, III piętro
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia odbywają się na Pl. Hallera 1 w Centrum Nauczania Języków Obcych.
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Lektorat z języka angielskiego prowadzony jest przez 4 semestry. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, dla grupy zaawansowanej i dwa razy w tygodniu dla grupy podstawowej.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na zajęcia nie potrzeba nic dodatkowego, lektorzy zapewniają materiały dydaktyczne. Pierwsze ćwiczenia są zapoznawcze, studenci poznają regulamin i asystenta.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Język angielski nauczany jest na poziomie podstawowym i zaawansowanym, przerabiany materiał jest taki sam, jednak dla grupy mniej zaawansowanej zajęcia prowadzone są dwa razy w tygodniu.
Zajęcia prowadzone są przez jednego lektora. Studenci na lektoracie ćwiczą czytanie oraz pisanie ze zrozumieniem, słownictwo medyczne, mówienie czy tworzenie definicji i parafraz. Zajęcia z tego przedmiotu najbardziej ze wszystkich przypominają te ze szkoły średniej. Warto nie bagatelizować lektoratu i być na nim uważnym, ponieważ pytania egzaminacyjne bazują na typach zadań przerabianych właśnie na zajęciach.
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA? :
Wiedza na pierwszych zajęciach nie jest weryfikowana.
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
W każdym semestrze należy napisać jedno kolokwium, który pozwala lektorowi ocenić postępy naszej pracy z języka angielskiego na przestrzeni czasu. Ma ono formę pisemną, składa się z kilku części, które ćwiczy się bezpośrednio na zajęciach.
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Na lektoracie nie potrzebujemy żadnego podręcznika do języka obcego, ponieważ asystenci przynoszą na zajęcia “kserówki” ujednolicone dla całego roku, które są podstawą do nauki języka angielskiego.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Z języka angielskiego wykłady nie są prowadzone.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN Z PRZEDMIOTU:
Po każdym semestrze z języka angielskiego należy napisać egzamin semestralny, składający się tylko z części pisemnej. Ma on takie same składowe, jak opisany poniżej egzamin końcowy z przedmiotu.
Egzamin końcowy z języka angielskiego jest po 4 semestrze i ma formę pisemną. Składa się z kilku części jak słuchanie i pisanie ze zrozumieniem czy tworzenie definicji i parafraz. Poza częścią pisemną, na studentów czeka forma ustna, która polega na opisaniu dowolnego układu narządów człowieka i przedstawienie jego najczęstszych chorób i patologii. Druga część weryfikuje umiejętność prowadzenia rozmowy w języku angielskim i mogą być to pytania zadawane przez lektora dotyczące bezpośrednio prezentacji przygotowanej przez studenta lub zbieranie wywiadu lekarskiego.
Wszystkie opisane powyżej formy są ćwiczone na zajęciach z lektoratu, więc zaliczenie egzaminu nie powinno stanowić problemu.
PORADY ODNOŚNIE PRZEDMIOTU:
Centrum Nauczania Języków Obcych przeprowadza egzamin ACERT, to ogólnopolski, akademicki certyfikat, które stanowi poświadczenie o znajomości języka obcego ogólnego czy specjalistycznego. Podejście i zaliczenie tego egzaminu, nie dość, że pozwala studentowi uzyskać certyfikat językowy, to ponadto uprawnia do zwolnienia z egzaminu z języka angielskiego (nie będzie trzeba chodzić też na zajęcia z lektoratu).
Profesjonalizm lekarski
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Przedmiot realizowany jest po części online (na platformie wirtualnej) i stacjonarnie (w Centrum Kliniczno Dydaktycznym na ul. Pomorskiej 251).
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Zajęcia składają się z cyklu spotkań w semestrze zimowym.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Katedra nie stawia dodatkowych wymagań.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Na zajęciach główny nacisk kładziony jest na rozmowę. Asystenci przygotowują różnego typu case’y medyczne, które są tematem rozważań. Na ćwiczeniach poruszana tematyka zahacza również o etykę lekarską, a przedmiotem dyskusji mogą być np. cechy dobrego i profesjonalnego lekarza.
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA?:
Wiedza na pierwszych zajęciach nie jest w żaden sposób wymagana, ani sprawdzana.
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
Wiedza nie jest w żaden sposób weryfikowana, oceniane jest zaangażowanie w zajęcia i dyskusję oraz napisanie pracy na wskazany przez asystenta temat.
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Żadna książka nie będzie potrzebna nam, aby zaliczyć zajęcia, ponieważ jak pisaliśmy wcześniej, prowadzącym zależy na aktywności i przedstawianiu własnych poglądów.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Z przedmiotu wykłady nie odbywają się.
WYMAGANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
Przedmiot zaliczany jest na podstawie obecności na zajęciach oraz w zależności od asystenta należy przygotować zadanie dodatkowe, które najczęściej ma formę eseju lub otwartej formy wypowiedzi, gdzie musimy rozważyć zagadnienie przygotowane przez prowadzącego.
Medycyna stanów nagłych
JAK CZĘSTO ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?:
Przedmiot prowadzony w semestrze letnim, składa się z serii 3 spotkań trwających po 3 godziny zegarowe.
CO JEST POTRZEBNE NA ZAJĘCIA?:
Na zajęcia potrzebny będzie fartuch laboratoryjny i obuwie zmienne.
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?:
Zajęcia mają na celu przygotowanie studenta do praktyk wakacyjnych, ponieważ będzie można zdobyć na nich wiedzę z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej czy poznać podstawowe procedury pielęgniarskie.
Przedmiot kontynuowany jest na drugim roku, a wtedy zajęcia kończą się egzaminem zarówno teoretycznym jak i praktycznym, w przeciwieństwie do zaliczenia na pierwszym roku.
CZY I CZEGO NAUCZYĆ SIĘ NA PIERWSZE ZAJĘCIA?:
Wiedza na pierwszych zajęciach nie jest weryfikowana.
JAK SPRAWDZANA JEST WIEDZA?:
Zaliczenie ćwiczeń stanowi wykonanie kilku prostych procedur medycznych oraz obecność na wszystkich zajęciach. Na koniec semestru do napisania jest egzamin z części teoretycznej.
Z JAKICH KSIĄŻEK SIĘ UCZYĆ?:
Generalnie nie ma potrzeby zakupu książek, aby zaliczyć przedmiot. Wystarczy sumiennie słuchać i być uważnym podczas ćwiczeń oraz zapoznawać się z filmami udostępnionymi przez asystentów.
WYKŁADY Z DANEGO PRZEDMIOTU:
Na platformie elearningowej asystenci udostępniają materiały szkoleniowe i instruktażowe z nagraną instrukcją wykonania czynności i procedur medycznych.
OPIS JAK WYGLĄDA EGZAMIN:
Egzamin składa się z części teoretycznej, która obejmuje pytania testowe jednokrotnego wyboru (test online, prowadzony na platformie Microsoft Forms).
Praktyki wakacyjne z zakresu opieki nad chorym
Na praktykach do wyrobienia jest 90 godzin lekcyjnych (każda godzina lekcyjna trwa 45 minut). Na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi nie ma książeczek praktyk, obowiązują natomiast karty praktyk (kilka stron, gdzie studenci uzupełniają swoje dane). W tym dokumencie, po odbyciu praktyk należy uzyskać podpis pielęgniarki naczelnej oraz ocenę opisową. Dodatkowo uzupełnia się ankietę dotyczącą placówki, w której można wyrazić swoją opinię na temat oddziału, gdzie odbyliśmy praktykę. Uzupełnioną dokumentację zanosi się do dziekanatu na al. Kościuszki 4, istnieje też możliwość, aby karty praktyk wysłać pocztą pod ten sam adres.
Zajęcia fakultatywne
Studenci UMEDu w Łodzi mają szeroki wachlarz zajęć dodatkowych do wyboru, na które zapisać można się poprzez wirtualną uczelnię.
Niestety system nie jest wystarczająco przygotowany i odporny na przeciążenia, dlatego zapisy na fakultety to istna walka z zacinającymi się serwerami i utratą połączenia. Jeśli więc chcemy zapisać się na interesujący nas fakultet, najlepiej będzie zrobić to będąc zalogowanym na kilku urządzeniach, zwiększając tym samym szansę na sukces.
W każdym semestrze należy odbyć po jednym fakultecie, jak one wyglądają? Mogą być bardzo różne, od praktycznych po typowo teoretyczne, jeśli chodzi o formę zaliczeń to również prowadzący mają pełne pole do popisu. Niektórzy zaliczają je za samą obecność, inni przeprowadzają test online lub odpytują studentów, a jeszcze inni proszą o przygotowanie plakatu lub eseju.
Wychowanie fizyczne
Zapisy na zajęcia z WFu odbywają się poprzez wirtualną uczelnię i tak samo jak w przypadku zajęć fakultatywnych, wcześniej zostaniemy poinformowani o otwarciu zapisów na te ćwiczenia. Zapisy obowiązują na jeden semestr, a nie na cały rok akademicki.
Zajęć do wyboru jest bardzo dużo od nordic walking, przez siłownię, basen aż po zajęcia relaksacyjne. Na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi do piątego roku włącznie należy odbyć dwa semestry zajęć z wychowania fizycznego, a to znaczy, że w zależności od wolnego czasu lub upodobań, można zapisać się na nie w pasujących nam semestrach.
Zaliczenie WFu polega po prostu na obecności na wszystkich zajęciach.
Na PUMie możesz wybrać jeden z trzech zajęć fakultatywnych. “Empatia w medycynie”, “Genetyka uzależnień” i “Łacina w terminologii medycznej”. Żeby przykładowo zaliczyć “Empatię”, należało być na wszystkich wykładach i na koniec przygotować prezentację multimedialną. W każdym semestrze należało odbyć jeden fakultet, żeby zaliczyć rok.
Najmniej formalności z załatwianiem praktyk mają studenci, którzy decydują się je odbyć w Szpitalach Klinicznych. Jest tam sporo oddziałów, a co za tym idzie miejsc i każdy znajdzie coś dla siebie. Niewątpliwym plusem jest fakt, że papierologia w tym przypadku jest minimalna, co sprawia, że oszczędzisz czas biegając od szpitala do dziekanatu z dokumentami.
Aby zaliczyć praktyki, należy uzyskać podpis od pielęgniarki oddziałowej na dokumencie potwierdzającym ich odbycie.
Komunikacja na zajęcia
“Migawka”, to slangowe określenie na bilet miesięczny na komunikację miejską w Łodzi. Można zakupić go w podanym przez nas linku i warto się w niego wyposażyć, co ułatwi nam poruszanie się po Łodzi i dodatkowo nie będziemy musieli za każdym razem szukać budki z biletami, jeśli chcielibyśmy wsiąść czy to do tramwaju czy do autobusu.
Komunikacja miejska w Łodzi jest stosunkowo dobra, warto dodać, że ruszyła budowa metra, jednak czas oddania do użytku nie jest znany. Na każde miejsce, gdzie odbywają się zajęcia, dojedziemy autobusem, tramwajem lub pociągiem.
Można również po Łodzi poruszać się swoim samochodem, jednak jest to całkiem zakorkowane miasto, a ponadto do godziny 18:00 każdy parking w Łodzi jest płatny, włącznie z parkingiem przeznaczonym dla studentów. Uczelnia daje możliwość, aby kupić bilet miesięczny na parking właśnie pod budynkiem wydziałowym.
Mieszkanie
Główną ulicą Łodzi jest ul. Piotrkowska, natomiast zajęcia na pierwszym roku odbywają się głównie na ul. Żeligowskiego, najlepiej będzie więc poszukać mieszkania w tej okolicy.
Myśląc o przyszłych latach, można zakręcić się w okolicy ul. Pomorskiej, ponieważ tam zlokalizowane jest Centrum Kliniczno-Dydaktyczne. Najlepszą dzielnicą, będzie tak zwane “Lumumbowo”, gdzie mieszkają głównie studenci kierunków medycznych, znajdują się akademiki i biblioteka. Na wspomnianej wcześniej ul. Piotrkowskiej skupia się nocne życie mieszkańców Łodzi, to właśnie tutaj znajduje się najwięcej klubów, restauracji czy punktów spotkań, dojedziemy tutaj bezproblemowo właśnie z ul. Pomorskiej.
Zakończenie
Mamy nadzieję, że dzięki temu poradnikowi dowiedzieliście się wszystkiego, czego chcieliście wiedzieć na temat Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Jeśli coś pozostaje niejasne lub narodziły się w Waszych głowach nowe pytania, to śmiało możecie dołączyć na nasza grupę na Facebooku, gdzie postaramy się odpowiedzieć na wszystko. Odwiedźcie też profil Leny, @studiancymon na Instagramie, z którą wspólnie stworzyliśmy dla Was ten poradnik.
Ostatnie wpisy
Wyszukaj
Kategorie
NaMedycyne.pl to portal tworzony dla studentów, przez studentów.
Podawane informacje, opisy, a także przygotowane przez nas porady, tworzone są przez zespół osób, które sprawdziły i doświadczyły wszystkiego na własnej skórze, abyście Wy mieli łatwiej!
Odwiedź grupę i dołącz do NaMedycyne!
Tagi: