W odpowiedzi na duże zainteresowanie i pozytywne reakcje na naszą ostatnią analizę arkusza maturalnego z biologii, zdecydowaliśmy się przygotować podobne opracowanie, tym razem skupiając się na egzaminie z chemii.Matura z chemii, zarówno w formule z 2015 roku, jak i w nowszej wersji z 2023 roku, stanowi dla wielu uczniów wyzwanie, wymagające nie tylko głębokiej wiedzy teoretycznej, ale również umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów. W niniejszym artykule dokonujemy szczegółowej analizy arkuszy egzaminacyjnych z chemii z obu formuł, porównując zadania, typy pytań oraz zakres wymaganych kompetencji. Celem tej analizy jest nie tylko przybliżenie charakterystyki egzaminu, ale również pomoc maturzystom w lepszym przygotowaniu się do przyszłych egzaminów, identyfikacji kluczowych obszarów wiedzy oraz strategii efektywnego rozwiązywania zadań. Zapraszamy do lektury naszego artykułu, który ma stanowić wsparcie w dążeniu do jak najlepszych wyników na egzaminie dojrzałości z chemii.
Tabela porównawcza
Łącznie 60 pkt do osiągnięcia
Formuła 2015
Formuła 2023
Pytania z chemii nieorganicznej
25 pytań – 32 punkty
25 pytań – 36 punktów
Najbardziej punktowane pytanie
3 punkty (Zadanie z doświadczeniem z chemii nieorganicznej)
4 punkty (Zadanie obliczeniowe wraz z uzupełnieniem tabeli)
Pytania teoretyczne z chemii nieorganicznej
20 pytań – 21 punktów
20 pytań – 25 punktów
Zadania obliczeniowe z chemii nieorganicznej
5 pytań – 11 punktów
5 pytań – 11 punktów
Zadania ze znajomością zapisywania wzorów lub przebiegu reakcji chemicznej
7 pytań – 10 punktów
6 pytań – 9 punktów
Pytania z chemii organicznej
21 pytań – 28 punktów
18 pytań- 24 punktów
Pytania teoretyczne z chemii organicznej
19 pytań – 24 punkty
16 pytań – 20 punktów
Zadania obliczeniowe z chemii organicznej
2 pytania – 4 punkty
2 pytania- 4 punkty
Zadania ze znajomością zapisywania wzorów lub przebiegu reakcji chemicznej
7 pytań- 10 punktów
6 pytań – 9 punktów
W formule 2023 po raz pierwszy pojawiły się kolorowe ryciny. Na podstawie znajomości koloru związku chemicznego, maturzysta miał do rozwiązania: 8 pytań – 10 pkt z chemii nieorganicznej 1 pytanie – 2 pkt z chemii organicznej
Najlepiej i najgorzej punktowane zagadnienia
Najlepszy stosunek punktów do liczby pytań: Zadania obliczeniowe z chemii nieorganicznej mają najwyższy stosunek punktów do liczby pytań zarówno w formule z 2015, jak i 2023 roku (2.2 punktu na pytanie). Najgorszy stosunek punktów do liczby pytań: Teoretyczne zadania z chemii nieorganicznej mają najniższy stosunek punktów do liczby pytań w obu formułach, choć nie jest to znaczna różnica w stosunku do innych kategorii.
Stosunek liczby pytań do liczby punktów
Stosunek ten pokazuje, które zagadnienia są najbardziej “opłacalne” punktowo w stosunku do liczby poświęconych na nie pytań. Warto zwrócić uwagę, że zadania obliczeniowe z chemii organicznej i kolorowe ryciny z chemii organicznej w 2023 roku mają również stosunkowo wysoki stosunek punktów do liczby pytań (2 punkty na pytanie).
Wykres przedstawia stosunek punktów do ilości pytań dla poszczególnych działów i formuł. Można zauważyć:
a) Zadania obliczeniowe mają zazwyczaj wyższy stosunek punktów do ilości pytań w obu formułach, co wskazuje na ich większą “opłacalność” punktową. b) Formuła 2023 pokazuje ogólnie nieco wyższe wartości stosunku w większości kategorii, co sugeruje lepszą efektywność w przyznawaniu punktów w stosunku do liczby pytań w tej formule, szczególnie w nowych kategoriach jak “Kolorowe ryciny”. c)Różnice między formułami są najbardziej widoczne w chemii nieorganicznej, gdzie formuła 2023 oferuje lepsze stosunki punktów do pytań dla teoretycznych i zadań z wzorów i reakcji.
Te wnioski mogą pomóc w zrozumieniu, które obszary chemii są bardziej wymagające lub nagradzane w ramach określonych formuł egzaminacyjnych.
Porównanie między formułami 2015 i 2023
Formuła 2023: Ma generalnie wyższe wartości stosunku punktów do liczby pytań dla chemii nieorganicznej, z wyjątkiem zadań obliczeniowych, które mają taki sam stosunek jak w 2015 roku. Formuła 2015: Ma lepszy stosunek w przypadku zadań organicznych, ale różnice nie są znaczące.
Tabela analizująca stosunek Pytania/Punkty
Formuła
Dział
Liczba Pytań
Punkty
Stosunek Punkty/Pytania
2015
Chemia nieorganiczna
25
32
1.280000
2015
Teoria Chemia nieorganiczna
20
21
1.050000
2015
Obliczenia Chemia nieorganiczna
5
11
2.200000
2015
Wzory/Reakcje Chemia nieorganiczna
8
11
1.375000
2015
Chemia organiczna
21
28
1.333333
2015
Teoria Chemia organiczna
19
24
1.263158
2015
Obliczenia Chemia organiczna
2
4
2.000000
2015
Wzory/Reakcje Chemia organiczna
7
10
1.428571
2023
Chemia nieorganiczna
25
36
1.440000
2023
Teoria Chemia nieorganiczna
20
25
1.250000
2023
Obliczenia Chemia nieorganiczna
5
11
2.200000
2023
Wzory/Reakcje Chemia nieorganiczna
13
16
1.230769
2023
Chemia organiczna
18
24
1.333333
2023
Teoria Chemia organiczna
16
20
1.250000
2023
Obliczenia Chemia organiczna
2
4
2.000000
Ciekawe punkty analizy
Najwięcej punktów za zadanie: W formule 2023, najwięcej punktów można zdobyć za zadanie obliczeniowe wraz z uzupełnieniem tabeli, co pokazuje, że zrozumienie procesów obliczeniowych i umiejętność pracy z danymi jest wysoce nagradzana. To może zainteresować uczniów, którzy lubią matematykę i analizę danych.
Wprowadzenie kolorowych rycin: W 2023 roku pojawienie się kolorowych rycin to nowość, która może wpływać na naukę i zrozumienie chemii. Uczniowie mogą być zainteresowani tym, jak kolor może pomagać w identyfikacji i rozumieniu związków chemicznych, co jest praktycznym zastosowaniem wiedzy chemicznej.
Zmiany w zakresie punktacji i rodzajów zadań: Porównanie zmian w punktacji pomiędzy formułami 2015 a 2023 może zainspirować uczniów do głębszego zrozumienia, które obszary chemii są obecnie bardziej podkreślane w edukacji i dlaczego. To może być przydatne podczas przygotowań do egzaminów.
Na wykresie przedstawiono ilość punktów przyznawanych za poszczególne działy w formułach z 2015 i 2023 roku. Oto kilka kluczowych obserwacji:
Chemia nieorganiczna: Widoczny wzrost punktacji w formule z 2023 roku, co sugeruje większe skupienie na tej dziedzinie.
Zadania obliczeniowe i teoretyczne: Punkty dla zadań obliczeniowych pozostają stabilne w obu formułach, co wskazuje na stałą wartość tych umiejętności. Natomiast w niektórych kategoriach teoretycznych punktacja wzrosła.
Kolorowe ryciny: Nowy element w formule 2023, który wprowadza dodatkowe punkty, może być interesujący dla uczniów preferujących wizualne metody nauki.
Krótkie podsumowanie
Wzory/Reakcje chemiczne – zmiana w podejściu edukacyjnym Z porównania formuł 2015 i 2023 wynika, że liczba pytań dotyczących wzorów i reakcji chemicznych w dziale chemii nieorganicznej wzrosła z 8 do 13, a liczba punktów z 11 do 16. To świadczy o większym nacisku na zrozumienie i zapamiętywanie wzorów chemicznych oraz mechanizmów reakcji, co może wskazywać na zmianę w podejściu do nauczania chemii, być może bardziej skoncentrowane na praktycznym zastosowaniu wiedzy.
Rola zadań obliczeniowych Zadania obliczeniowe mają stosunkowo wysoki stosunek punktów do liczby pytań, co sugeruje, że zdolności matematyczne i analityczne są kluczowe w chemii. Warto zauważyć, że choć liczba zadań obliczeniowych w chemii organicznej pozostała taka sama (2 pytania), ich obecność w egzaminie nadal stanowi ważny element, który może być wyzwaniem dla uczniów, a jednocześnie okazją do zdobycia pewnych “łatwych” punktów, jeśli są dobrze przygotowani.
Nowości w formule 2023 Pojawienie się kolorowych rycin jest znaczącym dodatkiem, który może pomóc uczniom lepiej zrozumieć struktury chemiczne i ich właściwości. To nowe podejście, które może zainteresować uczniów preferujących wizualne metody nauki i pomagać w lepszym zrozumieniu związków chemicznych poprzez ich wizualizację.
Skuteczność nauki i przygotowania do egzaminów Analiza danych pokazuje, które obszary chemii oferują najwięcej punktów i mogą wymagać dodatkowego nacisku podczas przygotowań do egzaminów. Dla uczniów może to być wskazówka, na jakie działy warto poświęcić więcej czasu, aby maksymalizować wynik egzaminacyjny.
Praktyczne zastosowanie wiedzy chemicznej Zwiększenie liczby pytań z aplikacją praktyczną, jak eksperymenty (w formule 2015) i kolorowe ryciny (w formule 2023), wskazuje na trend kładzenia większego nacisku na umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej w praktyce. To może zmotywować uczniów do eksplorowania chemii nie tylko jako przedmiotu szkolnego, ale jako narzędzia rozumienia i manipulowania rzeczywistością.
NaMedycyne.pl to portal tworzony dla studentów, przez studentów. Podawane informacje, opisy, a także przygotowane przez nas porady, tworzone są przez zespół osób, które sprawdziły i doświadczyły wszystkiego na własnej skórze, abyście Wy mieli łatwiej!
Odwiedź grupę i dołącz do NaMedycyne!
Poznaj opinie i porady innych studentów!
Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami!
Stań się członkiem rosnącej rodziny młodych medyków!
By Daniel
Analiza arkusza maturalnego z chemii 2023
Analiza arkusza maturalnego z chemii 2023
W odpowiedzi na duże zainteresowanie i pozytywne reakcje na naszą ostatnią analizę arkusza maturalnego z biologii, zdecydowaliśmy się przygotować podobne opracowanie, tym razem skupiając się na egzaminie z chemii. Matura z chemii, zarówno w formule z 2015 roku, jak i w nowszej wersji z 2023 roku, stanowi dla wielu uczniów wyzwanie, wymagające nie tylko głębokiej wiedzy teoretycznej, ale również umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów. W niniejszym artykule dokonujemy szczegółowej analizy arkuszy egzaminacyjnych z chemii z obu formuł, porównując zadania, typy pytań oraz zakres wymaganych kompetencji. Celem tej analizy jest nie tylko przybliżenie charakterystyki egzaminu, ale również pomoc maturzystom w lepszym przygotowaniu się do przyszłych egzaminów, identyfikacji kluczowych obszarów wiedzy oraz strategii efektywnego rozwiązywania zadań. Zapraszamy do lektury naszego artykułu, który ma stanowić wsparcie w dążeniu do jak najlepszych wyników na egzaminie dojrzałości z chemii.
Tabela porównawcza
(Zadanie z doświadczeniem z chemii nieorganicznej)
(Zadanie obliczeniowe wraz z uzupełnieniem tabeli)
W formule 2023 po raz pierwszy pojawiły się kolorowe ryciny.
Na podstawie znajomości koloru związku chemicznego, maturzysta miał do rozwiązania:
8 pytań – 10 pkt z chemii nieorganicznej
1 pytanie – 2 pkt z chemii organicznej
Najlepiej i najgorzej punktowane zagadnienia
Najlepszy stosunek punktów do liczby pytań:
Zadania obliczeniowe z chemii nieorganicznej mają najwyższy stosunek punktów do liczby pytań zarówno w formule z 2015, jak i 2023 roku (2.2 punktu na pytanie).
Najgorszy stosunek punktów do liczby pytań:
Teoretyczne zadania z chemii nieorganicznej mają najniższy stosunek punktów do liczby pytań w obu formułach, choć nie jest to znaczna różnica w stosunku do innych kategorii.
Stosunek liczby pytań do liczby punktów
Stosunek ten pokazuje, które zagadnienia są najbardziej “opłacalne” punktowo w stosunku do liczby poświęconych na nie pytań. Warto zwrócić uwagę, że zadania obliczeniowe z chemii organicznej i kolorowe ryciny z chemii organicznej w 2023 roku mają również stosunkowo wysoki stosunek punktów do liczby pytań (2 punkty na pytanie).
Wykres przedstawia stosunek punktów do ilości pytań dla poszczególnych działów i formuł. Można zauważyć:
a) Zadania obliczeniowe mają zazwyczaj wyższy stosunek punktów do ilości pytań w obu formułach, co wskazuje na ich większą “opłacalność” punktową.
b) Formuła 2023 pokazuje ogólnie nieco wyższe wartości stosunku w większości kategorii, co sugeruje lepszą efektywność w przyznawaniu punktów w stosunku do liczby pytań w tej formule, szczególnie w nowych kategoriach jak “Kolorowe ryciny”.
c)Różnice między formułami są najbardziej widoczne w chemii nieorganicznej, gdzie formuła 2023 oferuje lepsze stosunki punktów do pytań dla teoretycznych i zadań z wzorów i reakcji.
Te wnioski mogą pomóc w zrozumieniu, które obszary chemii są bardziej wymagające lub nagradzane w ramach określonych formuł egzaminacyjnych.
Porównanie między formułami 2015 i 2023
Formuła 2023:
Ma generalnie wyższe wartości stosunku punktów do liczby pytań dla chemii nieorganicznej, z wyjątkiem zadań obliczeniowych, które mają taki sam stosunek jak w 2015 roku.
Formuła 2015:
Ma lepszy stosunek w przypadku zadań organicznych, ale różnice nie są znaczące.
Tabela analizująca stosunek Pytania/Punkty
Ciekawe punkty analizy
Najwięcej punktów za zadanie:
W formule 2023, najwięcej punktów można zdobyć za zadanie obliczeniowe wraz z uzupełnieniem tabeli, co pokazuje, że zrozumienie procesów obliczeniowych i umiejętność pracy z danymi jest wysoce nagradzana. To może zainteresować uczniów, którzy lubią matematykę i analizę danych.
Wprowadzenie kolorowych rycin:
W 2023 roku pojawienie się kolorowych rycin to nowość, która może wpływać na naukę i zrozumienie chemii. Uczniowie mogą być zainteresowani tym, jak kolor może pomagać w identyfikacji i rozumieniu związków chemicznych, co jest praktycznym zastosowaniem wiedzy chemicznej.
Zmiany w zakresie punktacji i rodzajów zadań:
Porównanie zmian w punktacji pomiędzy formułami 2015 a 2023 może zainspirować uczniów do głębszego zrozumienia, które obszary chemii są obecnie bardziej podkreślane w edukacji i dlaczego. To może być przydatne podczas przygotowań do egzaminów.
Na wykresie przedstawiono ilość punktów przyznawanych za poszczególne działy w formułach z 2015 i 2023 roku. Oto kilka kluczowych obserwacji:
Chemia nieorganiczna:
Widoczny wzrost punktacji w formule z 2023 roku, co sugeruje większe skupienie na tej dziedzinie.
Zadania obliczeniowe i teoretyczne:
Punkty dla zadań obliczeniowych pozostają stabilne w obu formułach, co wskazuje na stałą wartość tych umiejętności. Natomiast w niektórych kategoriach teoretycznych punktacja wzrosła.
Kolorowe ryciny:
Nowy element w formule 2023, który wprowadza dodatkowe punkty, może być interesujący dla uczniów preferujących wizualne metody nauki.
Z porównania formuł 2015 i 2023 wynika, że liczba pytań dotyczących wzorów i reakcji chemicznych w dziale chemii nieorganicznej wzrosła z 8 do 13, a liczba punktów z 11 do 16. To świadczy o większym nacisku na zrozumienie i zapamiętywanie wzorów chemicznych oraz mechanizmów reakcji, co może wskazywać na zmianę w podejściu do nauczania chemii, być może bardziej skoncentrowane na praktycznym zastosowaniu wiedzy.
Zadania obliczeniowe mają stosunkowo wysoki stosunek punktów do liczby pytań, co sugeruje, że zdolności matematyczne i analityczne są kluczowe w chemii. Warto zauważyć, że choć liczba zadań obliczeniowych w chemii organicznej pozostała taka sama (2 pytania), ich obecność w egzaminie nadal stanowi ważny element, który może być wyzwaniem dla uczniów, a jednocześnie okazją do zdobycia pewnych “łatwych” punktów, jeśli są dobrze przygotowani.
Pojawienie się kolorowych rycin jest znaczącym dodatkiem, który może pomóc uczniom lepiej zrozumieć struktury chemiczne i ich właściwości. To nowe podejście, które może zainteresować uczniów preferujących wizualne metody nauki i pomagać w lepszym zrozumieniu związków chemicznych poprzez ich wizualizację.
Analiza danych pokazuje, które obszary chemii oferują najwięcej punktów i mogą wymagać dodatkowego nacisku podczas przygotowań do egzaminów. Dla uczniów może to być wskazówka, na jakie działy warto poświęcić więcej czasu, aby maksymalizować wynik egzaminacyjny.
Zwiększenie liczby pytań z aplikacją praktyczną, jak eksperymenty (w formule 2015) i kolorowe ryciny (w formule 2023), wskazuje na trend kładzenia większego nacisku na umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej w praktyce. To może zmotywować uczniów do eksplorowania chemii nie tylko jako przedmiotu szkolnego, ale jako narzędzia rozumienia i manipulowania rzeczywistością.
Ostatnie wpisy
Wyszukaj
Kategorie
NaMedycyne.pl to portal tworzony dla studentów, przez studentów.
Podawane informacje, opisy, a także przygotowane przez nas porady, tworzone są przez zespół osób, które sprawdziły i doświadczyły wszystkiego na własnej skórze, abyście Wy mieli łatwiej!
Odwiedź grupę i dołącz do NaMedycyne!
Tagi: