Jak nie stresować się przed maturą?

Matura tuż za rogiem, jest to czas niewątpliwie stresujący. Może zamiast już 10 raz powtarzać to samo warto czasem dla odskoczni zadbać o naszą kondycję psychiczną i postarać się opanować nasze lęki, bo kto wie, czy może właśnie to, nie zwiększy naszych rzeczywistych – ostatecznych efektów w procentach?

Przedstawiamy kilka przydatnych, praktycznych zaleceń naukowców:

  1. Staraj się dobrze wysypiać. Pewnie, że pokusa nauki po nocach istnieje, ale to jest definitywnie zła droga. To właśnie podczas snu konsolidują się w naszej pamięci informacje otrzymane dzień wcześniej. W eksperymentach na szczurach naukowcy wykazali, że podczas powolnego snu w mózgu pobudzane są te same grupy neuronów, co podczas treningu, w który szczury były zaangażowane dzień wcześniej. Warto więc po prostu jeśli dużo się uczymy, wcześnie chodzić spać! Pamiętaj o tym, że długotrwała bezsenność przed ważnymi egzaminami ma skutki uboczne w postaci opóźnionej reakcji i tendencji do popełniania prostych, całkowicie zbędnych błędów.
  2. Warto zadbać o dietę. W ostatnim tygodniu przed egzaminami naukowcy sugerują, żeby zwiększyć spożycie: 1. Jaj – które są bogate w cholinę. Cholina, według badań, poprawia pamięć i spowalnia starzenie się mózgu. 2. Płatków owsianych – Płatki pełnoziarniste zawierają węglowodany i korzystne mikroelementy, dostarczające mózgowi energii, niezbędnej do nauki i przejścia samego egzaminu. 3. Curry – zawierające kurkumę, która wzmacnia pamięć i stanowi dobrą profilaktykę choroby Alzheimera. 4. kwasy omega-3 5. Picie wystarczającej ilości wody. To naprawdę ważne!
  3. Nie zaniedbuj ruchu, choć pokusa jest wielka. Zaledwie 30 minut cardio może poprawić Twoją pamięć i zmniejszyć stres wywołany maturą. Solidne Cardio obdaruje Twój mózg koktajlem hormonów, w tym serotoniną, dopaminą i noradrenaliną. Wpłynie to na pewno bardzo korzystnie na uwagę, spostrzegawczość, motywację i zdolność zapamiętywania.
  4. Jeśli naprawdę stres trawi Cię od środka, Postaraj się znaleźć kogoś z kim możesz porozmawiać o swoich emocjach, może spróbuj słuchać muzyki relaksacyjnej, albo różnych technik medytacji. To wszystko ma swoje potwierdzenie w nauce, nie przechodź więc obojętnie od elementów, które mogą rzeczywiście pomóc Ci w Twojej sytuacji.
  5. Jak pokazują badania, nasze zdolności intelektualne są ściśle skorelowane z naszą samooceną. Jest wiele ćwiczeń, czy technik które pozwalają podnieść samoocenę. Jednym ze sposobów jest przypominanie (a najlepiej opracowanie i umieszczenie w widocznym miejscu) listy swoich pozytywnych cech, najlepiej związanych z maturami na których Ci zależy. Nie skupiaj się wyłącznie na tym czego jeszcze nie wiesz. Pomyśl ile już wiesz, jak długą przeszedłeś drogę, ile kartkówek i sprawdzianów przez te lata przygotowań napisałeś na 5! Ile razy nauczyciele wpadali w zachwyt nad Twoim zaangażowaniem, to na pewno nie będzie obojętne dla wyniku na maturze!

0